Hoe pas je verbindende communicatie toe?
Hoe pas je verbindend communiceren toe in een alledaags voorbeeld?
Stel: je werkt aan een belangrijk project op het werk. Je merkt dat je collega, Sarah, steeds vaker afspraken mist en haar taken niet op tijd voltooit. Dit heeft gevolgen voor het hele team en veroorzaakt stress en frustratie.
In een traditionele communicatieaanpak zou je misschien de neiging hebben om direct kritiek te uiten, bijvoorbeeld door te zeggen: "Sarah, je bent altijd te laat met je taken en het begint echt problematisch te worden. Je moet dit serieuzer nemen!"
Je kan de situatie ook anders benaderen, door verbindende communicatie toe te passen:
- Observatie: begin met het beschrijven van de concrete feiten zonder oordeel. Je zou kunnen zeggen: "Sarah, ik heb gemerkt dat de afgelopen weken enkele projectdeadlines zijn gemist en enkele van jouw taken zijn niet op tijd voltooid."
- Gevoelens: uit je gevoelens zonder beschuldigingen. Bijvoorbeeld: "Dit maakt me bezorgd en soms gestrest, omdat ik weet dat we allemaal afhankelijk zijn van elkaar om dit project tot een succes te maken."
- Behoeften: druk je behoeften en verwachtingen uit. Bijvoorbeeld: "Ik waardeer onze samenwerking en geloof dat we als team kunnen slagen. Het is belangrijk voor mij dat we efficiënt werken en onze verantwoordelijkheden nakomen."
- Verzoek: doe een vriendelijk verzoek om samen een oplossing te vinden. Bijvoorbeeld: "Zou het mogelijk zijn om samen te zitten en te bespreken hoe we onze taken beter kunnen coördineren en ervoor kunnen zorgen dat we allemaal op schema blijven?"
In dit voorbeeld van verbindende communicatie vermijd je beschuldigingen en creëer je een open en respectvolle dialoog. Door de nadruk te leggen op feiten, gevoelens, behoeften en verzoeken, vergroot je de kans op begrip en samenwerking, wat kan leiden tot effectieve oplossingen voor het probleem.
Wil je verbindende communicatie leren toepassen in je relatie, op je werk, met je familie ...?
We organiseren reeksen van 4 sessies in onze Well2DAY-centra.