Overslaan en naar de inhoud gaan
Hoe help je je kind studeren

Hoe help je je kind tijdens de examens?

Sabine Maes (leerkracht didactische ondersteuning en studiebegeleiding in het Well2DAY-centrum in Antwerpen) geeft je tips om je kinderen optimaal te steunen en te motiveren.
 

“Ik heb ’s avonds slechts een uurtje om mijn dochter te helpen bij haar huiswerk. Hoe help ik haar op de meest efficiënte manier?”

Sabine Maes: “Tijdens een periode waarin je meer tijd hebt, kan je samen met je dochter enkele tips die ze best kan gebruiken, eventueel stap per stap, bespreken. Je kan een checklist (zie het voorbeeld hieronder) maken. Zo kan je kind zelf aanduiden of het nog rekening houdt met die tips, en jij kan de lijst op een vrij moment controleren en het indien nodig bespreken met je dochter.

 

Checklist                                                                                        +                                                  +/-                                                   -

  • Veel water drinken, veel groenten en fruit eten
  • Kamers goed verluchten en verlichten
  • Praten als je je niet goed voelt
  • Genoeg bewegen, ontspannen en slapen
  • Veel kleurtjes en schema’s gebruiken
  • Verschillende methoden uitproberen
  • Letten op structuur van de leerstof
  • Veel herhalen en oefeningen hermaken
  • Goede planning opstellen

 

Je kan je kind ook zelfstandig leren studeren door op voorhand verschillende manieren van studeren aan te bieden en samen een geschikte planning op te stellen, met de bedoeling dat hij of zij het later alleen kan. Begin zeker een hele tijd op voorhand met de planning zodat je stress kan vermijden. Het is belangrijk dat je tussendoor geregeld vraagt hoe het kind zich voelt. Iemand die worstelt met een emotioneel probleem zal zich ook niet kunnen concentreren. Je kan je dochter ook op school in de studie laten werken, of voorstellen om aan de (zorg)leerkracht uitleg te vragen bij eventuele problemen of fouten die ze niet begrijpt.

 

STUDEERTIPS

  1. Duid de belangrijkste kernwoorden aan met een fluostift, ook de titels en ondertitels (elk in een andere kleur).
  2. Maak een mindmap waar het kan.
  3. Zet een saaie tekst in een schema (bijvoorbeeld voor geschiedenis kan je de personen, gebeurtenissen, de plaats … sorteren volgens de periode…).
  4. Gebruik zeker de inhoudstafel voor de structuur. Maak er zelf een als er geen is. Als de leerstof niet genoeg gestructureerd is (door alinea’s met titels en ondertitels in hoofdletters, kleine letters of cijfers) zorg dan zelf voor een goed gestructureerde tekst...
  5. Stel zelf eens een toets op. Terwijl je met de vragen bezig bent, heb je ondertussen ook al het antwoord. Je kan je eigen toets na het leren gebruiken als controle.
  6. Soms kan je niet anders dan uit je hoofd leren, maar zet de zaken die je moet leren eens in een andere volgorde, bijvoorbeeld voor Frans : vrouwelijke en mannelijke zelfstandige naamwoorden en werkwoorden bij elkaar… Zoek technieken (of spelletjes) die je helpen te memoriseren.
  7. Gebruik pijlenschema’s voor oorzaak en gevolg.
  8. Kopieer op voorhand de lege bladzijden met oefeningen, zodat je ze nadien kan hermaken.
  9. Wissel de studiemethoden zoveel mogelijk af, om geconcentreerd en gemotiveerd te blijven.
    Vergeet niet om regelmatig te pauzeren!

 

“Waaruit bestaat een goede studieplanning?”

Sabine: “Begin met een weekschema, dat je onderverdeelt per dag. Betrek de checklist hier ook bij, en blijf de tips opvolgen: voldoende drinken, de kamers goed verluchten, veel kleurtjes en schema’s gebruiken om het creatief brein te stimuleren … Ook voor de weekplanning zelf gebruik je best veel kleurtjes.

Een voorbeeldje:

- Noteer in het blauw de toetsen, taken of examens voor die bepaalde dag.

- In het groen plan je de ontspanningsmomenten. Die zijn ook zeer belangrijk, ter motivatie.

- Planning en herhaling is hier heel belangrijk, dus zetten we dit in het rood

- Op de dag net voor de toets mag er eigenlijk niets meer geleerd worden. Deze houden we vrij voor herhaling. Afhankelijk van het aantal dagen dat nog over blijven verdelen we de leerstof in het aantal van de dagen met bladzijden of hoofdstukken. Als er nog veel tijd beschikbaar is, lassen we ook al een tussentijdse herhaling in.

- Wat nog meegenomen moet worden zetten we al in potlood, zodat we er niet op het laatste nippertje naar moeten zoeken.

 

Examenplanning

Begin minstens zes weken op voorhand met de planning zodat de voorbereiding in drie fasen kan verlopen :

  1. Tijdens de eerste week kijk je na of je alle bladzijden uit elke cursus hebt, of alles is ingevuld en of alles in de juiste volgorde zit. Ondertussen krijg je al een beeld over de hoeveelheid van dat vak en kan je de leerstof verdelen in twee of drie delen.
  2. Tijdens de tweede periode van drie weken maak je op een kalender een planning van welk vak (eerste, tweede en derde deel) je al eens goed gaat doornemen (zie bijlage studiemethoden).
    Vergeet je ontspanning niet te plannen...
  3. De laatste twee weken voor de start van de examens houd je vrij om de belangrijkste zaken goed te leren, zodat je tijdens de examens vooral kunt herhalen (Je hersenen hebben veel herhaling nodig!).

 

“Hoe motiveer ik mijn kind?”

Sabine: “Zorg ervoor dat hij of zij in een aangename, gezellige omgeving kan studeren, waar hij of zij weinig afgeleid wordt door geluiden of externe prikkels. Richt de studeerkamer samen in, om het zo leuk maar ook zo ordelijk mogelijk te maken. Verwen hem of haar met voldoende water, fruit of iets dat hij of zij lekker vindt zonder te materialistisch te zijn. Je kan eventueel wel een gemakkelijk zittende studeeroutfit, leuk schrijfgerief .. kopen.

Overloop samen de weekplanning, om ook structuur in tijd te scheppen. Dat geeft een gevoel van rust. Bespreek en plan de balans tussen ontspanning en studeren samen. Bespreek ook de doelen of kleine tussendoelen, en welke kleine beloningen – liefst niets materialistisch - daaraan gekoppeld kunnen worden. Probeer je beloftes na te komen als het doel bereikt is, en ga ervan uit dat je kind zijn best doet. Beloon het en geef zoveel mogelijk complimenten in plaats van te straffen. Want dat is ook een enorme motivatie!”

 

“Wanneer moet of kan je als ouder tevreden zijn over de resultaten?”

Sabine: “Als je weet dat je kind haar of zijn uiterste best doet of als je weet dat je kind in een moeilijke situatie zit, waardoor het zich niet zo goed kan concentreren.”

 

“Hoe kan je als ouder omgaan met het feit dat je ene kind uitblinkt op school en het andere moeite heeft om het hoofd boven water te houden?”

Sabine: “Blijf de talenten en sterke kanten van elk kind benadrukken en zien, niet enkel op studievlak. Zorg ervoor dat hun talenten ook gebruikt kunnen worden. Blijf zoveel mogelijk complimenten geven, ook al is het soms moeilijk om ze te benoemen. Je kan samen met je kind met alle respect op een liefdevolle manier bespreken wat nog moeilijk is en welke hulp welkom zou zijn.”

 

“Wat doe je als je kind uiteindelijk toch niet de verhoopte resultaten behaalt?”

Sabine: “Bespreek met de (zorg)leerkracht welke stappen ondernomen zouden kunnen worden. Vraag info aan bij het CLB, bijvoorbeeld rond concentratieproblemen, dyslexie, emotionele problemen, gedragsproblemen... Zoek de meest geschikte hulpverlening.”

 

 

 

Belonen